Acest site foloseşte cookie-uri. Prin continuarea navigării în site, accepţi modul în care folosim aceste informaţii. Află mai multe aici

X

Cheltuielile de personal, cheltuielile pentru echipamente militare şi investițiile în infrastructură sunt cele mai importante capitole ale unui buget al apărării. Ponderea acestora are semnificații mai profunde decât ar putea părea la prima vedere. Cheltuielile de personal în valoare nominală nu variază foarte mult de la an la an, având în vedere că nici numărul personalului, nici salariile aferente nu se modifică radical. În aceste condiții, cu cât procentul pentru cheltuieli de personal este mai mare, cu atât se poate trage concluzia că bugetul este mic, iar sumele alocate înzestrării și investițiilor insuficiente.

grafic art 23

Sursa datelor: http://www.nato.int/cps/on/natohq/news_142152.htm

Din graficul de mai sus, se poate observa că, în 2009, România a alocat aproape 80% din buget pentru cheltuielile de personal şi puțin peste 1% pentru infrastructură. Trendul este unul de normalizare, în sensul că ponderea cheltuielilor de personal a scăzut până înspre 50-60%, iar cea pentru echipamente a crescut până în jur de 25-30%. În acest fel, România începe să se înscrie în tendinţa europeană, unde ponderea cheltuielilor cu personal se situează, în medie, în jurul valorii de 50%; în continuare, atât România, cât şi ţările din UE încă au de recuperat decalajele faţă de Statele Unite, unde ponderea cheltuielilor de personal este de 37% (https://ec.europa.eu/commission/sites/beta-political/files/reflection-paper-defence_en.pdf).

Graficul de mai jos prezintă o comparaţie între ţările admise în NATO după 1997. Observăm că Polonia a alocat în mod constant o atenție mare retehnologizării, în timp de România a început să aloce sume mai mari echipamentelor militare moderne abia din 2014. Această schimbare în filosofia de construire a bugetului de apărare a intervenit şi ca urmare a noului statut de membră NATO, dar şi ca urmare a schimbărilor care au intervenit, după 2014, în mediul geopolitic şi de securitate.

grafic 2 art 23

Sursa datelor: http://www.nato.int/cps/on/natohq/news_142152.htm

Graficele și interpretarea au fost puse la dispoziție de Ion Roceanu, Alina Bârgăoanu și Raluca Buturoiu, membri în echipa proiectului „Starea Naţiunii”.

www.starea-natiunii.ro